BPM tabel 2011 - 2015
De BPM wordt de komende jaren omgebouwd naar een belasting puur gebaseerd op CO2 uitstoot. Op dit moment wordt de BPM deels geheven over de netto catalogusprijs van de auto en over de CO2 uitstoot van de auto. Dit systeem wijzigt de komende jaren.
2013
Vanaf 2013 wordt geen BPM meer geheven over de netto catalogusprijs van een auto. Vanaf 1 januari 2013 wordt er alleen nog geheven over de CO2 uitstoot van een auto. Naast het feit dat het financieel interessant is om een schone auto te kiezen worden de accessoires af fabriek ook goedkoper. Voor de ombouw van de BPM moest 45,2% BPM betaald worden over accessoires en vanaf 1 januari 2013 is dit 0%. De btw 21% blijft overigens wel van toepassing.
Prijsopbouw van een auto (oud stelsel)
NettoCatalogusPrijs auto (NCP) | € | 10.000 |
BPM 45,2% | € | 4.520 |
BTW 19% (herrekend op basis van 21% BTW) | € | 2.100 |
Brandstofkortingen of toeslagen | variabel | |
Consumentenprijs | € | 16.620 |
Prijsopbouw van een benzineauto (2013) CO2 uitstoot 150 gram
Netto CatalogusPrijs Auto (NCP) | € | 10.000 | |
Benzinekorting | € | 0 | |
1e schijf 96-140 | 45 gr. x € 125 | € | 5.625 |
2e schijf 141-208 | 10 gr. x € 148 | € | 1.480 |
BTW 21% | € 2.100 | ||
Consumentenprijs | € | 19.205 |
Gemiddeld blijven de prijzen van auto’s gelijk. Schone auto’s worden daartegen goedkoper. Vervuilende auto’s duurder. Het gekozen voorbeeld dient slechts als voorbeeld.
BPM tabel 2011 - 2015 (stand 01-01-2015)
Tarieven BPM 2011 - 2015 | 2011 | 2012 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
1e helft | 2e helft | |||||
BPM over nettocatalogusprijs | 19% | 11,10% | 11,10% | 0% | 0% | 0% |
Basis schijf vast bedrag aan BPM | € 175 | |||||
Per extra gram CO2 onder 50 gram CO2 | € 6 | |||||
1e schijf | € 61 | € 94 | € 101 | € 125 | € 105 | € 69 |
2e schijf | € 202 | € 280 | € 121 | € 148 | € 126 | € 112 |
3e schijf | € 471 | € 654 | € 223 | € 276 | € 237 | € 217 |
4e schijf | nvt | nvt | € 559 | € 551 | € 474 | € 434 |
Bonus 111 - 121 g/km CO2 (euro) | € 500 - | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 |
Benzine | ||||||
Benzinekorting (euro) | € 824 - | € 450 - | € 450 - | € 0 | € 0 | € 0 |
Vrijstellingsgrens | 110 g/km | 110 g/km | 102 g/km | 95 g /km | 88 g/km | 82 g/km |
1e schijf | 111-180 g/km | 111 - 180 g/km | 103 - 159 g/km | 96 - 140 g/km | 89 - 124 g /km | 83-110 g/km |
2e schijf | 181-270 g/km | 181 - 270 g/km | 160 - 237 g/km | 141 - 208 g/km | 125 - 182 g/km | 111-160 g/km |
3e schijf | >270 | > 270 g/km | 238 - 242 g/km | 209 - 229 g/km | 183 - 203 g/km | 161 - 180 g/km |
4e schijf | nvt | nvt | > 242 g/km | > 229 g /km | > 203 g/km | >180 g/km |
Diesel | ||||||
CO2 grens dieseltoeslag | 95 g/km | 95 g / km | 70 g / km | 70 g/km | 70 g/km | 70 g/km |
Dieseltoeslag vast, per 1/7 2012 g/km | € 1.526 | € 1.900 | € 40 per gram | € 56,13 per gram | € 72,93 per gram | € 86 per gram |
Korting Euro 6 | € 1.500 - | € 1.000 - | € 1.000 - | € 500 - | € 0 | € 0 |
Vrijstellingsgrens | 95 g/km | 95 g/km | 91 g/km | 88 g/km | 85 g/km | 82 g /km |
1e schijf | 96 - 155 g/km | 95 - 155 g/km | 92 - 143 g/km | 89 - 131 g/km | 86 - 120 g/km | 83 - 110 g/km |
2e schijf | 156 - 232 g/km | 156 - 232 g/km | 144 - 211 g/km | 132 - 192 g/km | 121 - 175 g/km | 111 - 160 g/km |
3e schijf | > 232 g/km | > 232 g/km | 221 - 225 g/km | 193 - 215 g/km | 176 - 197 g/km | 161 - 180 g/km |
4e schijf | nvt | nvt | > 225 g/km | > 215 g/km | > 197 g/km | > 180 g/km |