Auto importeren
Wie voor de aanschaf van een andere auto staat kan overwegen een auto te importeren. Dit klinkt ingewikkeld maar valt in de praktijk mee. Wie goed voorbereid en met de juiste kennis op zoektocht gaat naar een importauto kan een schitterende auto kopen die aanzienlijk goedkoper is dan een vergelijkbare auto in Nederland.
Zoektocht
De aanschaf van een importauto in binnen- of buitenland begint met het internet. Op het internet krijgt u een goed overzicht van wat er te koop is en tegen welke prijzen. U kunt daarbij Nederlandse sites bezoeken zoals autotrader.nl of autoscout24.nl. U kunt natuurlijk ook eens op een buitenlandse website kijken zoals auto.de mobile.de of autoscout24.de. Deze sites bieden importauto's aan in en buiten Duitsland. Al snel zult u merken dat de importauto’s in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland en dat het importeren van een auto een goede keuze is.
BPM
Met alleen de verkoopprijs in het buitenland bent u er niet. U moet om in Nederland met de auto te mogen rijden een Nederlands kenteken aanvragen en rest BPM betalen. BPM staat daarbij voor Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen en moet in Nederland betaald worden op nieuwe auto’s en ook op import auto’s. Voor geïmporteerde auto's geldt een korting op de BPM omdat de auto's gebruikt zijn. De korting loopt op naarmate de auto ouder is waarbij de meeste BPM in de eerste jaren wordt verbruikt. (Zeer schone auto’s zijn van de BPM uitgezonderd). Bij een auto van drie jaar is al bijna 60% van de oorspronkelijke BPM afgeschreven. Bij import volgens de afschrijvingstabel betaalt u zodoende nog maar 40% van het oorspronkelijke BPM bedrag.
Bij import geldt als basis het oorspronkelijke (lage) BPM tarief van toen de auto nieuw was.
Hoeveel BPM
U heeft uw droomauto gevonden in een EU Lidstaat (bijv. Duitsland) en wilt nu precies weten wat u in totaal kwijt bent voor deze importauto inclusief alle bijkomende kosten. Met de onderstaande posten moet u dan rekening houden:
|
De aanschafprijs Auto in het buitenland
De aanschafprijs van de importauto in het buitenland is in principe de prijs waarmee wordt geadverteerd minus de korting die u nog kunt bedingen. Sommige adverteerders adverteren met netto prijzen. Dit is de prijs exclusief BTW. Als particulier betaalt u in principe de BTW in het buitenland. Bij de netto (export) prijs moet u dan nog de BTW optellen tegen het percentage dat van kracht is in het betreffende land.
Transport naar en door Nederland
U bent met de verkoper tot overeenstemming gekomen over de prijs en dan moet de importauto naar Nederland worden gebracht. U kunt hiervoor een uitvoerkenteken (Ausfuhrkennzeichen, Zoll kennzeichen) in het buitenland aanvragen. De kosten bedragen ongeveer € 150 en hiervoor krijgt u een kenteken, verzekering en kentekenplaten. Officieel mag u niet met dit kenteken in Nederland rijden maar wanneer u wordt staande gehouden door de douane wordt u in de gelegenheid gesteld als nog aangifte BPM te doen. Dit was u toch al van plan en zodoende komt u er met een waarschuwing van af.
Gaat u voor zeker of heeft u geen tijd om zelf de auto op te halen dan kunt u uw importauto op een vrachtauto of autoambulance laten vervoeren. U maakt dan geen gebruik van de weg en bent niet in overtreding. Een tussenoplossing kan zijn dat u met een tijdelijk buitenlands kenteken tot de grens rijdt en in het buitenland de auto op een autoambulance laadt voor het laatste stuk in Nederland naar huis.
Importrechten
Importrechten betaalt u alleen bij import vanuit een niet EU Lidstaat of aanverwante Lidstaat zoals IJsland, Noorwegen, Liechtenstein. Dit betekent dat u alleen importrechten betaalt bij import uit Zwitserland , de Verenigde Staten Rusland en overige landen buiten de EU. Bij auto import vanuit Duitsland, Belgie, Frankrijk, Italië betaalt u geen importrechten.
Rest BPM
Bij de aanschaf van een nieuwe auto in Nederland betaalt u een bedrag aan BPM dat afhankelijk is van de nieuwprijs van de auto af fabriek, de CO2 uitstoot en de soort brandstof waar de auto op rijdt. Het BPM bedrag is dan ook voor elke auto anders. Wanneer u kijkt op uw kentekenbewijs ziet u een bedrag aan BPM op het kenteken staan. Dit bedrag is in principe betaald aan de Nederlandse Staat toen de auto nieuw was.
Voor de bepaling van de rest BPM bij import mag u kiezen uit verschillende rekenwijzes. Uiteraard kiest u voor de meest gunstige maar welke is dat?
Bepaling rest BPM bij import van een auto
Methode 1 Afschrijvingstabel |
U hebt een importauto gezien in het buitenland die u wilt aanschaffen. Voor de rest BPM bepaling moet u eerst weten wat de bruto BPM is van een vergelijkbare Nederlandse auto op het moment dat deze nieuw in Nederland werd geleverd. U wilt een BMW uit het jaar 2006 in Duitsland aanschaffen. U zou dan de Nederlandse prijslijst van de BMW uit 2006 moeten opzoeken en de auto samenstellen zoals deze ook in werkelijkheid is samengesteld. U krijgt dan een Nederlandse consumentenprijs met bijvoorbeeld € 18.000 aan bruto BPM. In ons voorbeeld is de auto bijv. 6 jaar en 2 maanden oud en dat betekent dat u volgens de tabel nog 22,256% aan rest BPM moet betalen. In dit voorbeeld betekent dit een te betalen rest BPM bedrag van 22,256% x € 18.000 = € 4006,08. Op uw kenteken wordt het bruto BPM bedrag vermeld en niet het door u betaalde BPM bedrag. Dit is prettig bij latere verkoop omdat de koper de waarde van de auto op het bruto BPM bedrag baseert. |
Methode 2 Koerslijst |
De eerste Methode kan de goedkoopste methode zijn maar meestal is dit niet het geval. Koerslijsten geven op basis van ervaringscijfers uit de autohandel een veel beter beeld van de waarde van een importauto. Hier wordt rekening gehouden met leeftijd, accessoires, kilometerstand en courantheid van de import auto. In Nederland zijn diverse koerslijsten die door diverse instanties worden uitgegeven. Autobelastingen.nl werkt uitsluitend met koerslijsten die door de Nederlandse belastingdienst worden erkend. Op uw kenteken wordt het bruto BPM bedrag vermeld en niet het door u betaalde BPM bedrag. Dit is prettig bij latere verkoop omdat de koper de waarde van de auto op het bruto BPM bedrag baseert. |
Methode 3 Taxatie door een (schade) taxateur |
De derde mogelijkheid is het opstellen van een rapport door een (schade) taxateur. Dit is alleen interessant in zeer bijzondere gevallen. Vaak wordt gedacht dat bij een grote schade gekozen moet worden voor een taxatierapport. Dit is niet juist. Voordat de waarde van een auto (en zodoende ook de rest BPM) bepaald kan worden mag de auto op essentiële onderdelen geen schade vertonen. Een auto met bijv. een defecte wielophaning of een beschadige dorpel zal geweigerd worden voor de BPM aangifte. Eerst nadat de defecte onderdelen zijn gerepareerd mag een taxatierapport worden aangevraagd waarmee BPM aangifte kan worden gedaan. Met de reparatie stijgt ook de waarde van de auto en zodoende ook het af te dragen BPM bedrag. Bij toepassing van een (schade) taxatierapport wordt op uw kentekenbewijs het werkelijk betaalde BPM bedrag vermeld. Dit is nadelig bij een latere verkoop omdat de koper direct ziet dat de auto voor een lage waarde is ingevoerd. Dit duidt op een schadeauto en hoe lager het BPM bedrag hoe groter de gerepareerde schade. Voor vele kopers een reden om de auto te laten staan.
|
Keuringskosten
De importauto is aangeschaft in het buitenland en is vervoerd naar Nederland. U heeft met de RDW gebeld voor een afspraak voor de kentekenkeuring van uw in te voeren auto. Voor de dag van de keuring kunt u van de RDW gratis een eendagskenteken ontvangen. U ontvangt per post van de RDW een kentekenbewijs met een kenteken hierop vermeld. Dit kenteken print of schrijft u op een stuk karton dat u op uw auto bevestigt. Met dit kenteken gaat u naar één van de 16 RDW keuringsstations ergens in Nederland. U levert bij de balie het doorgehaalde buitenlandse kenteken in en overhandigt ook het CVO (Certificaat van Overeenstemming). Na het betalen van € 104,40 voor leges e.d. wordt de auto bekeken en worden de voorbereidingen getroffen voor inschrijving in het kentekenregister.
Douane
Voordat u een kenteken per post opgestuurd krijgt moet u nog even langs bij de douane die in het zelfde pand is gevestigd als de RDW. U levert bij de Douane de papieren in die u zojuist van de RDW heeft ontvangen, het door Autobelastingen.nl opgestelde BPM aangifteformulier en taxatierapport. Deze papieren worden dezelfde dag doorgestuurd naar een van de BPM centra van de belastingdienst in Nederland. De volgende dag ontvangt u per email een betalingsverzoek om de BPM rechtstreeks aan de Belastingdienst te betalen. Zodra dit binnen is bij de Belastingdienst wordt er akkoord gegeven aan de RDW die daarna het kentekenbewijs aan u opstuurt.
Kentekenplaten
Het kentekenbewijs wordt per normale post naar uw huisadres gestuurd en wanneer dit in de bus ligt moeten alleen nog de kentekenplaten worden gemaakt. De kosten hiervan bedragen voor 2 platen zo’n € 40 euro
Verzekeren
De auto is nu klaar voor gebruik maar vergeet vooral niet de auto eerst te verzekeren. U heeft hiervoor uw kentekennummer en meldcode nodig. De meldcode zijn de laatste vier cijfers van het chassisnummer van uw auto.
Motorrijtuigenbelasting
Voor de motorrijtuigenbelasting hoeft u geen aangifte te doen. Dit doet de RDW voor u. U ontvangt automatisch een rekening van de Belastingdienst voor de motorrijtuigenbelasting.