Elektrische auto (plug in hybrid)

 

Elektrische auto (plug in hybrid)

De elektrische auto zou de auto van de toekomst moeten zijn volgens velen. In de praktijk valt dit door de beperkte actieradius en beperkt aantal oplaadpunten echter tegen. Het opladen duurt lang en daarmee is de vol elektrische auto nog niet echt een alternatief voor de auto met een verbrandingsmotor.

Dit probleem hebben de fabrikanten onderkend en zijn met nieuwe oplossing op de markt gekomen. De elektrische auto met een range extender. Auto’s die over het algemeen elektrisch rijden maar waarvan de accu’s worden opgeladen met een kleine brandstofmotor of direct aan de 230V wandcontactdoos. Het gevolg is dat deze auto’s geen nulemissie aan de uitlaat hebben maar wel aanzienlijk minder CO2 uitstoten dan auto’s met alleen een verbrandingsmotor of met hybride techniek.

De fiscale voordelen zijn onder te verdelen in drie categorieën:
  • Lage of geen bijtelling (afhankelijk van eerste tenaamstelling)
  • Geen motorrijtuigenbelasting tot 31-12-2015, daarna halftarief
  • Milieu-investeringsaftrek

Geen bijtelling

Voor een auto met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer geldt 7% bijtelling. Dit percentage geldt volgens de belastingplannen van onze overheid tot en met 2015. Wie na 1 juli 2012 een auto aanschaft of least houdt gegarandeerd 60 maanden zijn percentage lage bijtelling. Het bijtellingspercentage is daarbij (voor de resterende periode) overdraagbaar aan een nieuwe eigenaar. Bij een 1e tenaamstelling in 2014 of 2015 geldt een bijtelling van 7% voor een periode van 60 maanden.


Geen motorrijtuigenbelasting

Voor een auto met een uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer hoeft geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden. Dit voordeel geldt tot en met eind 2015. Daarna geldt het halftarief voor de motorrijtuigenbelasting.

Milieu-investeringsaftrek

Om recht te hebben in 2015 op milieu-investeringsaftrek moet een auto minder dan 50 gram CO2 per km auto uitstoten en mag het geen dieselmotor hebben. Vol elektrische auto's hebben recht op 36% MIA over maximaal € 50.000. Auto's met een uitstoot tussen 1 en 30 gram CO2 per kilometer hebben recht op 27% MIA over maximaal € 35.000. Auto's met een uitstoot van tussen de 30 en 50 gram CO2 per km hebben recht op 13,5% MIA over een maximaal aanschafbedrag van € 12.500.

 


Voordeel voor werkgever en werknemer

Per saldo hebben zowel de werkgever als werknemer voordeel bij de aanschaf of financial lease van een minder dan 50 gram CO2 per km auto. Het te behalen voordeel wordt het meest duidelijk bij iemand met een eenmanszaak die met zijn auto van de zaak ook privé rijdt.

 

De kosten voor een persoonlijk advies door onze fiscalist bedragen

€ 75 inclusief BTW  |  Direct aanvragen




door