Google Reviews
BPM tabel  2011 - 2015

BPM tabel 2011 - 2015

De BPM wordt de komende jaren omgebouwd naar een belasting puur gebaseerd op CO2 uitstoot. Op dit moment wordt de BPM deels geheven over de netto catalogusprijs van de auto en over de CO2 uitstoot van de auto. Dit systeem wijzigt de komende jaren.

 

2013

Vanaf 2013 wordt geen BPM meer geheven over de netto catalogusprijs van een auto. Vanaf 1 januari 2013 wordt er alleen nog geheven over de CO2 uitstoot van een auto. Naast het feit dat het financieel interessant is om een schone auto te kiezen worden de accessoires af fabriek ook goedkoper. Voor de ombouw van de BPM moest 45,2% BPM betaald worden over accessoires en vanaf 1 januari 2013 is dit 0%. De btw 21% blijft overigens wel van toepassing.
 

Prijsopbouw van een auto (oud stelsel)

NettoCatalogusPrijs auto (NCP) 10.000
BPM 45,2% 4.520
BTW 19% (herrekend op basis van 21% BTW) 2.100
Brandstofkortingen of toeslagen   variabel
Consumentenprijs 16.620
 

Prijsopbouw van een benzineauto (2013) CO2 uitstoot 150 gram

Netto CatalogusPrijs Auto (NCP)   10.000
Benzinekorting   0
1e schijf 96-140 45 gr. x € 125 5.625
2e schijf 141-208 10 gr. x € 148 1.480
BTW 21%     € 2.100
Consumentenprijs   19.205
 

Gemiddeld blijven de prijzen van auto’s gelijk. Schone auto’s worden daartegen goedkoper. Vervuilende auto’s duurder. Het gekozen voorbeeld dient slechts als voorbeeld.


BPM tabel 2011 - 2015 (stand 01-01-2015)

Tarieven BPM 2011 - 2015 2011 2012 2012 2013 2014 2015
    1e helft 2e helft      
BPM over nettocatalogusprijs 19% 11,10% 11,10% 0% 0% 0%
Basis schijf vast bedrag aan BPM           € 175
Per extra gram CO2 onder 50 gram CO2           € 6
1e schijf  € 61  € 94 € 101 € 125  € 105 € 69
2e schijf  € 202  € 280 € 121 € 148 € 126 € 112
3e schijf  € 471 € 654 € 223 € 276 € 237 € 217
4e schijf  nvt  nvt  € 559 € 551 € 474 € 434
Bonus 111 - 121 g/km CO2 (euro)  € 500 - € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
             
Benzine            
Benzinekorting (euro)  € 824 -  € 450 - € 450 -  € 0 € 0  € 0
Vrijstellingsgrens  110 g/km  110 g/km  102 g/km  95 g /km  88 g/km  82 g/km
1e schijf  111-180 g/km  111 - 180 g/km  103 - 159 g/km  96 - 140 g/km  89 - 124 g /km  83-110 g/km
2e schijf  181-270 g/km  181 - 270 g/km  160 - 237 g/km  141 - 208 g/km  125 - 182 g/km  111-160 g/km
 3e schijf  >270 > 270 g/km  238 - 242 g/km  209 - 229 g/km  183 - 203 g/km  161 - 180 g/km
 4e schijf  nvt  nvt  > 242 g/km  > 229 g /km  > 203 g/km  >180 g/km
             
Diesel            
CO2 grens dieseltoeslag  95 g/km  95 g / km 70 g / km 70 g/km 70 g/km 70 g/km
Dieseltoeslag vast, per 1/7 2012 g/km  € 1.526 € 1.900 € 40 per gram € 56,13 per gram € 72,93 per gram € 86 per gram
Korting Euro 6  € 1.500 - € 1.000 -  € 1.000 -  € 500 -   € 0 € 0
Vrijstellingsgrens  95 g/km  95 g/km 91 g/km  88 g/km 85 g/km  82 g /km
1e schijf  96 - 155 g/km  95 - 155 g/km 92 - 143 g/km 89 - 131 g/km 86 - 120 g/km 83 - 110 g/km
2e schijf  156 - 232 g/km  156 - 232 g/km 144 - 211 g/km 132 - 192 g/km 121 - 175 g/km 111 - 160 g/km
3e schijf  > 232 g/km  > 232 g/km 221 - 225 g/km 193 - 215 g/km 176 - 197 g/km 161 - 180 g/km
4e schijf  nvt  nvt > 225 g/km > 215 g/km > 197 g/km   > 180 g/km